woensdag 29 april 2009

De klappen voor de muziekindustrie tot 2011

published novemver 2007

eMarketer heeft een onderzoek gedaan en komt met (naar mijn mening) niet echt onverwachtte uitkomsten. Al jaren ligt de muziekindustrie onder vuur en het is duidelijk dat er nog weinig verandert aan de trend dat de verkoop van muziek onder druk staat door bijvoorbeeld downloads. Al zijn er nieuwe inkomsten uit dowloads voor mobiele apparaten toch blijken de nieuwe businessmodellen en diensten niet op te kunnen tegen de dalende cd verkoop (zie ook onderstaande quote). De verwachting vanuit eMarketer is dat de wereldwijde muziekverkoop zal dalen van 31.8 miljard dollar in 2006 naar 26.2 miljard dollar in 2011.
The next few years will be critical as labels, online retailers, mobile carriers and artists attempt to find new models, or refine existing ones, in an effort to restore some of the gold and platinum shine that the business has lost in the digital era (Paul Verna, eMarketer)

Staan wij hiervan te kijken? Nee, en wat gaat de muziekindustrie hieraan doen? Teveel jaren is onder andere de muziekindustrie te makkelijk en te snel rijk geworden. Hier komt nu een einde aan. Niet dat ik hiermee het kopieren goed praat, absoluut niet. Maar dat er iets moet veranderen lijkt mij duidelijk. Wellicht is de eerste stap gezet door Radiohead met hun ‘bepaal zelf je prijs actie’ voor hun nieuwe album In Rainbows. Volgens eMarketer betaalde 38 procent iets voor de cd. Hoeveel het tot op heden voor Radiohead heeft opgebracht is onduidelijk. Hier wordt veel over gespeculeerd maar de exacte gegevens weet ik nog niet.
Digital formats such as online downloads, ringtones, mastertones, full tracks delivered to mobile handsets and Internet and mobile subscription services are providing new and growing revenue streams ( Paul Verna, eMarketer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten