woensdag 10 juni 2009

De relatie tussen social media buzz en cd-verkoop

Twee onderzoekers aan de Stern Business School universiteit in New York onderzochten of er een relatie te vinden was tussen het aantal verkochte cd-albums en de hoeveelheid online buzz rond deze albums. Hiertoe volgden zij twee maanden lang de discussies en het aantal verkopen rondom 108 muziekalbums. De relatie bleek te bestaan.
Volgens de onderzoekers zijn vooral blogs en sociale netwerken nauwkeurige indicatoren voor de hoeveelheid verkochte albums. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat als er veertig of meer unieke blogposts over een album geschreven werden het aantal verkochte cd’s gemiddeld verdrievoudigde. Let wel; dit is wanneer er ook gekeken wordt naar onafhankelijke platenmaatschappijen. Kijk je enkel naar de ‘grote vier’ dan werden er met het zelfde aantal blogposts zelfs vijfmaal zo veel cd’s verkocht.
Een andere interessante constatering was dat een album zes keer meer dan gemiddeld werd verkocht wanneer er meer dan 250 blogposts over geschreven werden. Ook het aantal ‘vrienden’ dat een bepaalde band op MySpace had bleek een goede indicator voor de hoeveelheid verkochte cd’s. Wanneer een band meer vrienden kreeg ging ook het aantal verkochte cd’s omhoog.
De onderzoekers gaven wel aan dat de relatie tussen deze factor en de cd-verkoop veel minder sterk was dan bij blogposts. Ze vermoeden dat dit is omdat het toevoegen van een band als vriend een vrij passief proces is vergeleken met het schrijven van een blogpost.
Jammer aan het onderzoek vind ik dat er niet gekeken is wat de invloed van de verhouding positieve/negatieve berichten over het album is op de cd-verkoop. Ik kan me niet voorstellen dat elke post super enthousiast was over het nieuwe album. Ook gaven de onderzoekers aan de traditionele persaandacht niet meegewogen te hebben in het onderzoek. Het is daarom moeilijk te zeggen of social media buzz nu een goede voorspeller of beïnvloeder van cd-verkoop is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten