woensdag 10 juni 2009

Stacey Rookhuizen: “Fuck de Cd.”

Afgelopen vrijdag vierde Stacey Records haar 5-jarig jubileum in een uitverkocht Paradiso. Stacey Rookhuizen richtte in 2002, toentertijd een 16-jarige scholiere, het platenlabel op, nadat zij door de media op de hoogte werd gesteld van het feit dat het “slecht ging in de platenindustrie”. Door het massaal (illegaal) downloaden en het kopiëren van muziekopnames, kelderde de Cd-verkoop met grote aantallen. Gevolg: steeds minder platenmaatschappijen durfden nog te investeren in nieuw (onbekend) talent. Stacey Records, het platenlabel voor nieuwe Nederlandse bands, was geboren. Nu, 5 jaar later, wist Stacey tijdens haar verrassende speech Paradiso muisstil te krijgen: “Ik heb veel Cd’s uitgebracht waar ik ontzettend trots op ben. Maar bekijk de nieuwste Cd van 2nd Place Driver en de gratis compilatie-Cd ‘5 Jaar Stacey Records’ nog maar goed, want dit zijn de laatste albums die ik uitbreng. Ik stop met het uitbrengen van Cd’s.” Stacey geeft aan geen nut meer te zien in het zilveren schijfje. Vooral niet in haar omgeving, te weten de wereld van de opkomende Nederlandse bands. De Cd heeft volgens Stacey geen toekomst. “Waarom zou ik zoveel tijd, geld en energie in een schijfje steken als het niet verkoopt? Terwijl er zoveel andere & veel interessantere manieren zijn om muziek aan de man te brengen die wél werken? Vandaar dat ik roep: “Fuck de Cd!”. De honger van de consument naar nieuwe muziek is nog nooit zo groot geweest. Er werden dit jaar weer meer & meer muziekproducten verkocht. “En geloof mij, dat is niet dankzij De Compact Disc geweest.” Gratis muziek. Ondanks dat er honderden legale downloadshops zijn weigert een groot gedeelte van het volk te betalen voor muziek , en dat zal volgens Stacey ook zo blijven. Muziek is steeds vaker gratis te consumeren: “Een jaar lang gratis muziek downloaden op je mobiel… Een gratis track bij een optreden. Een gratis Cd bij een tijdschrift of in de dop van de pindakaas. Gratis podcasts..” En ten slotte: “Gratis muziek van ontelbaar veel bands op het net (MySpace). En tegen gratis kan je niet concurreren”, zei Stacey vrijdag. Toekomst. Stacey zal haar tijd gebruiken om via zoveel mogelijk kanalen onbekende Nederlandse bands te ondersteunen en promoten. Naast het feit dat ze zich op internet actiever zal gaan inzetten, blijft Stacey talent scout en dus actief in band coaching, marketing en (online) promotie voor bands. Ook het door haar opgerichte platform Dutch Delight gaat door. Naast vaste avonden in Amsterdam, Utrecht & Breda opent ook Apeldoorn in januari haar Dutch Delight deuren met een maandelijks evenement in poppodium Gigant. Tevens zal Stacey haar wekelijkse radioprogramma op KINK FM blijven presenteren en is ze vanaf januari 2008 met een vast item op de Amsterdamse Tv-zender AT5 te zien: Stacey stelt je voor aan het nieuwste Amsterdamse talent. Tenslotte werkt Stacey ook nog met plezier parttime voor het Nationaal Pop Instituut (vanaf 2008 het ‘Muziek Centrum Nederland’).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten