donderdag 4 juni 2009

'Muziekindustrie moet meer geld uit online muzieklicenties halen'

Tijdschrift voor Marketing > Nieuws > week 4, maandag 19 januari 2009

Digitaal aangeboden muziek zal tegen 2013 qua omzet de cd-verkoop voorbij zijn gestreefd. De Europese muziekindustrie zal hierdoor drastisch veranderen. Het oude businessmodel, gebaseerd op distributie, voldoet niet meer. Muziekaanbieders zullen nieuwe businessmodellen rond online muziekconsumptie moeten bedenken, en additionele inkomsten moeten halen uit online muzieklicenties. Aldus Forrester.

Het onderzoekbureau ondervroeg ruim 4.200 Europese online consumenten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Groot-Brittannië.

Volgens het bureau moet niet de verkoop van cd’s, maar de muziekconsumptie zelf in de nieuwe businessmodellen centraal komen te staan.
Forrester: ‘De kernprincipes van de oude muziekindustrie, zoals omzet uit de hoeveelheid verkochte albums, zullen minder van betekenis zijn in een on-demand digitale wereld. De muziekindustrie in de 21ste eeuw is complexer en meer ontwikkeld’.

Muziekaanbieders zullen consumenten meer toegang tot gratis muziek moeten bieden en daarnaast ook omzet halen uit ‘online muzieklicenties’; mensen en bedrijven laten betalen voor het beschikbaar maken en afspelen van muziek online.

Forrester verwacht dat in 2013 digitaal aangekochte muziek 57 procent van de omzet voor zijn rekening zal nemen, en dat online muzieklicenties nog eens 1,2 miljard euro zullen omzetten.

Andere onderzoeksresultaten:
De enige manier om het gevecht met 'gratis'aan te gaan, is gratis aanbieden. Illegaal downloaden blijft een groot probleem.

‘Social music’ zal groeien in het digitale landschap. Onder andere door bijvoorbeeld MySpace.com Music zal het publiek hiervoor meer dan verdubbelen. Van 32 miljoen in 2007 tot 78 miljoen in 2014.

‘Gesubisdieerde diensten’ zijn de weg naar het massapubliek. Jonge consumenten verzamelen zich rondom social networks voor hun muziek, het massapubliek zal muziek via sites beluisteren waarvan de kosten worden gedragen door bijvoorbeeld telecommunicatie- of consumentenelektronicabedrijven. Zie Nokia met ‘Comes With Music’.
Niet stervende

De muziekindustrie is niet stervende, meent Forrester. Maar de manier waarop het te werk gaat, zal ingrijpend veranderen. ‘De mensen in deze industrie zullen uit hun comfortzone moeten stappen en hun strategie moeten aanpassen om een kleiner, maar complexer deel van de Europese muziekindustrie te kunnen bezitten’.


Cd-releases ook gedaald


Niet alleen de verkoop van cd’s daalt, ook de releases worden minder.Vergelijkingssite Beslist.nl komt na eigen onderzoek tot de conclusie dat het aantal cd-releases vanaf 2006 is gedaald met 65 procent.

Er is gekeken naar de lancering van nieuwe producten door de ruim 475 aangesloten webwinkels.

Een belangrijke reden voor de afname van het aantal uitgekomen cd’s is volgens de site het verschijnen van muziek op andere mediadragers, zoals dvd’s en op mp3’s.

Ook zal het illegaal downloaden van muziek een negatief effect hebben op het aantal uitgekomen cd’s, aldus Beslist.nl

Ondanks de mogelijkheid van het downloaden is de verschijning van dvd’s opnieuw gestegen, van 10.687 in 2007 naar 12.834 in 2008, een stijging van 20 procent. Opvallend noemt de site de grote stijging van het aantal uitgekomen Blu-ray discs: 351 procent ten opzichte van 2007.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten